

Pas jij de waarde ladder toe in jouw business?
Bij veel bedrijven speelt de waarde ladder een grote rol. Zelf heb ik hier ook gebruik van gemaakt, omdat je door de waarde ladder meer klanten zult binnen halen. Als jij dit toepast zorg je ervoor dat de waarde van elke sale omhoog schiet! Zou dat niet mooi zijn?
Maar wat is de value ladder nou precies
Met deze ladder teken jij eigelijk je product/service uit op basis van waarde en prijs, van laag naar hoog.
Hier zie je een voorbeeld van een tandarts. Zoals je ziet is zijn eerste product heel laagdrempelig, maar stel je voor dat de klant zijn service goed vindt. Denk je dat de klant het erg zou vinden om een iets duurdere service van de tandarts aan te nemen? Het antwoord is NEE! Op deze manier verhoog je de waarde van iedere klant en is jouw doel om ze uiteindelijk bij je hoofdproduct te brengen.
Als jij maar 1 prijs aanbiedt kan jij geld mislopen. Ik zal het je uitleggen.
Stel je voor: je hebt een service/product die je aanbiedt voor €100,- en je hebt 3 potentiële klanten, alle 3 geïnteresseerd in jouw service/product.
Klant 1: Koopt jouw service/product in 1x. Bingo!
Klant 2: Heeft maar een budget van €50,- op dit moment. Je zou deze sale verliezen als je geen waarde ladder had. Deze klant zou jij een iets minder waardevolle service kunnen aanbieden die hij wel zou kunnen betalen. Als dat werkt gaat de klant er zeker voor zorgen dat hij de volgende keer de service van €100,- koopt.
Klant 3: Heeft €300,- te spenderen. Als jij maar 1 product/service hebt, laat jij €200,- op tafel liggen, want klant 3 wilt voor zijn €300 die hij spendeert ook dezelfde waarde voor terugkrijgen. Logisch!
Begrijp jij dat je klanten laat liggen als je maar 1 product/service aanbiedt? Klant 1 en klant 3 zijn nu naar een andere expert die wel meerdere producten/services aanbieden. Dit wil je voorkomen!
Een grote fout die mensen maken bij het uittekenen van een waarde ladder is dat ze focussen op prijs i.p.v. de waarde. Het heet WAARDE LADDER voor een reden. Je wilt zoveel mogelijk waarde geven en hoe meer waarde je geeft, hoe meer je kunt vragen.
Ik zal je vertellen hoe ik de waarde ladder heb toegepast bij één van mijn partners waarvoor ik de Facebook marketing regel.
Deze klant heeft een sportschool en wou meer leden hebben. Wij boden een gratis proefles aan zodat de bezoekers gratis zijn service konden proberen, als hun dat goed vonden gingen ze over naar een abonnement, daarna naar een personal training pakket en zo bouw je de waarde van de klant steeds meer op.