

Retargeting met Facebook marketing of op andere kanalen!
Retargeting is heel makkelijk gezegd: bezoekers die jouw website hebben bezocht, maar niet hebben geconverteerd opnieuw te targeten op een ander platform (Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube etc.). Dit is een hele krachtige strategie die je kan inzetten om meer potentiële klanten binnen te halen. Vandaar dat je ook ALTIJD de Facebook pixel op je site moet hebben om de data van je bezoekers te collecteren.
Als ik een Social Media campagne opzet voor mijn partners is dit niet heel anders, alleen werk ik met een landingspagina i.p.v. een website. Dit verhoogd de kans dat de bezoekers gaan converteren. Voordat ik de campagne start zorg ik er altijd voor dat ik weet wanneer ik ga retargeten. Als een bezoeker eenmaal op mijn advertentie heeft geklikt, is die persoon in mijn ogen zwaar geïnteresseerd en wil ik diegene helpen door het bericht nog een keer te laten zien.
Wist je dat een klant gemiddeld na 7 contactmomenten iets bij je koopt? Retargeting is dus je beste vriend!
Als je bekend bent met Facebook marketing weet je dat er allerlei mogelijkheden zijn op het gebied van retargeting:
- Retargeting op basis van video views
- Retargeting op basis van interactie met je bericht/advertentie
- Retargeting op bestaand klantencontact
- Mensen die interactie met je Facebook-bedrijfsprofiel hebben gehad
- Mensen die interactie met je Instagram-bedrijfsprofiel hebben gehad
Zo kan het lijstje nog wel doorgaan… Er zijn dus tientallen mogelijkheden om te retargeten. Dit is ook een MUST in Facebook marketing.
Hoe ik retargeting inzet?
Ik kijk altijd naar het aanbod. Wat bood ik precies aan bij mijn 1e advertentie? Ik probeer er altijd voor te zorgen dat de volgende advertentie nog aantrekkelijker word dan de vorige. Stel je voor dat je een advertentie van een personal trainer ziet en die verkoopt pakketten van €200,- (of meer). De mensen die daar op hebben geklikt zou ik dan opnieuw targeten om ze uit te nodigen voor een gratis proefles. Op deze manier zorg je ervoor dat het nog makkelijker is voor de klanten om in te stappen.
Ik leg mijn partners altijd de ‘Value Ladder’ uit. Dit is cruciaal als jij meer klanten wilt krijgen, meer over de value ladder kan je hier lezen.
Tips voor een goede retargeting campagne:
- Plaats de Facebook pixel
- Maak een aangepaste doelgroep
- Zorg voor een aantrekkelijk aanbod
- De bezoekers zijn nu warm, communiceer ook op deze manier met hun
- Laat je advertentie op zoveel mogelijke plekken zien
Wat mij ook opviel bij retargeting is dat het veel goedkoper is, omdat Facebook niet hoeft te zoeken naar nieuwe mensen. Jij geeft het aan ze, dus Facebook hoeft minder werk te verrichten. Zorg er dus voor dat jij deze strategie toepast in jouw business, als jij dit niet doet loop je klanten mis!
Probeer ook verschillende plaatsingen uit, want je wilt het bericht zovaak mogelijk aan de juiste doelgroep laten zien.